Etusivu / Puheenvuorot / Kärsivällinen pelaaja voittaa

Kärsivällinen pelaaja voittaa

Kärsivällinen pelaaja voittaa aina.

Peliviihdettä on nykyisin saatavilla enemmän kuin koskaan. Niin ikään kaikki lajityypit ja hintatasot ovat edustettuina, joten valinnanvaraa riittää niin totta vie. Puhumattakaan erilaisista laitteista, joilla videopelejä voi kuluttaa.

Yksi asia on kuitenkin vuosien vieriessä tullut alati selvemmäksi. Peliä ei kannata ostaa heti tuoreeltaan julkaisupäivänä. Olen sitä mieltä, että ostaminen on suositeltavaa aikaisintaan kuuden kuukauden kuluttua, mutta ehkä mieluiten vasta vuoden tai kahden kuluttua, pelin alkuperäisestä julkaisusta.

Julkaisupäivä on huonoin hetki uutuuspelin hankinnalle

Kun uusi videopeli julkaistaan, ei teos ole koskaan niin kallis ja huonolaatuinen kuin juuri silloin. Pelit päivittyvät nykyisin jopa vuosia julkaisunsa jälkeen, joten heti tuoreeltaan peli on historiansa kehnoimmassa kunnossa. Lisäksi ajan kuluessa peleihin lisätään varsin usein uutta sisältöä; niin ilmaista kuin maksullistakin. Ja mikä tärkeintä: ajan kuluessa pelien hinta laskee, paitsi jos sattuu olemaan Nintendo.

Muutama vuosi vanhasta pelistä on ehditty bugit korjata, lisäsisällöt julkaista ja hintaakin laskea. Näin ollen kärsivällinen pelaaja saa rahalleen selvästi enemmän vastinetta kuin hän, joka välttämättä halusi ostaa tuotteen heti julkaisussa.

Sitä paitsi, kuten jo todettiin, on pelattavaa tarjolla enemmän kuin koskaan. Näin ollen himoitun uutuuspelin päivityksien ja hinnanalennuksien odotus on helpompi kestää, kun on koko ajan jotain muuta työn alla.

Paitsi jos…

Kärsivällisen pelaajan toimintatapaan on olemassa joitakin selviä poikkeuksia. Jos esimerkiksi on muodostanut itselleen peliporukan, joka aktiivisesti pelaa verkossa jotain tiettyä peliä, on silloin erittäin suositeltavaa ostaa uusi painos heti sen julkaisussa. Tällöin pystyy olemaan jatkossakin mukana oman joukon verkkokarkeloissa. Pelaaja ei siis tässä tapauksessa ole kärsivällinen odottaja, koska hänelle on tärkeämpää päästä kokemaan kyseinen peli heti tuoreeltaan hyvässä seurassa.

Toinen poikkeus on pelaaja, jolle on syystä tai toisesta tärkeää päästä hehkuttamaan uutuutta niin kavereiden kanssa kuin sosiaalisessa mediassakin. Hän katselee Youtubesta pelin arviot heti tuoreeltaan, seuraa somessa keskustelua siitä ja tästä pelin osa-alueesta, ja mahdollisesti kommentoi tulisesti, jos joku on verkossa hänen kanssaan eri mieltä jostain tärkeästä aihealueesta. Tällaiselle pelaajalle osallistuminen laajempaan kulttuurikeskusteluun on tärkeämpää kuin julkaisupäivän hinta tai se, onko peliin jäänyt ikäviä bugeja korjattavaksi. Ja sitä paitsi: ne bugit ovat mitä loistavin keskustelunaihe niin kavereiden kesken kuin somessakin.

Onko tärkeää hinta, vai oma ajankäyttö?

Nykyisin monet videopelit tehdään tietoisesti sellaisiksi, että niiden parissa on pakko viettää mahdollisimman paljon aikaa. Joissakin tapauksissa peliä ei ole edes mahdollista pelata loppuun saakka.

Tämä ei ole huono asia, jos pelin ostaessa haluaa nimenomaan, että teos tarjoaa ajallisesti mahdollisimman pitkään sitä viihdettä. Mutta kun pelaaja vanhenee, alkavat yleensä muut asiat viedä hänen aikaansa. Näin ollen on osattava tehdä valinta sen suhteen, haluaako pelata yhtä peliä huomattavan pitkään tehden kaiken mahdollisen, vai haluaako kenties pelata useita pienemmän kokoluokan pelejä käyttäen kuhunkin teokseen vähemmän aikaa.

Nykyaika vaatii siis videopelaajilta paitsi kykyä odottaa korjauspäivityksiä ja hintojen laskemista, myös sen selvittämistä, mitä itse pelaajana haluaa kokea. Mitä sitten yksilönä haluaakaan, kärsivällinen pelaaja voittaa.

Tagit:
Translate »